ArtEZ

Kunstgeschiedenis

Presenteer jezelf aan de hand van een kunstwerk dat impact op jou had.

NIENKE HOOGVLIET, KAUMERA KIMONO 2018

Nienke hoogvliet, kaumera kimono 2018

Deze kimono is ontworpen door Nienke Hoogvliet. De waterschappen werken samen als materialen en grondstoffenfabriek om te kijken welke grondstof en energie ze terug kunnen winnen uit afvalwater.  Dit is met Kaumera. 

Kaumera is een nieuwe biobased grondstof dat wordt gewonnen uit slibkorrels die zich vormen bij het zuiveringsproces van water. Door Kaumera uit het gezuiverde slib te halen, hoeft 20- 35% minder slib afgevoerd en vernietigd te worden. Dit heeft een gunstig effect op het energieverbruik en de CO2 uitstoot.

Kaumera is een versterker en verbinder van eigenschappen. Door Kaumera Nereda® Gum te combineren met een andere grondstof, verandert het karakter van de stof. Het is een bind- en lijmmiddel, maar ook brandvertragend. Dit zorgt ervoor dat de toepassingsmogelijkheden praktisch oneindig zijn.

Kaumera kan water vasthouden maar ook afstoten. Hierdoor zijn toepassingen in bijvoorbeeld de land- en tuinbouw en de betonindustrie mogelijk. Denk hierbij aan coating van meststoffen, waardoor de gewassen de meststoffen beter opnemen. Zo belanden er minder meststoffen onnodig in het water of de bodem. Als coating van zaden zorgt Kaumera ervoor dat de plantjes weerbaarder zijn en beter groeien. In beton zorgt Kaumera ervoor dat het beton niet te snel uithardt en scheurvorming voorkomt.

Zeventig procent van de rivieren in China is vervuild met chemicaliën vanwege het afvalwater van textielfabrieken. Nienke wil dat consumenten textiel en kleding meer waarderen en tegelijkertijd productieprocessen verduurzamen door grondstoffen uit afvalwater te gebruiken. Ze ontdekte dat Kaumera ervoor zorgt dat textiel kleurstoffen beter absorbeert, waardoor er minder water nodig is en minder vervuild. 

Met deze kimono, die vanuit de traditioneel japans kledingstuk die soms wel 3 generaties wordt doorgegeven en wat dus in contrast staat met de fast fashion van tegenwoordig. Het ontwerp van de kimono is dus echt als statement bedoeld. 

Toen ik deze kimono een paar jaar geleden tijdens de dutch design week tegen kwam, raakte allereerst het patroon mij enorm. Ik werd getriggerd naar het materiaal omdat het een beetje op aquarel leek maar dus van afvalwater was gemaakt. Het verhaal erachter triggerde me omdat ik zelf ook bezig ben met duurzaamheid, slow fashion en bijvoorbeeld het zelf kleuren van stoffen of zelf wat kleding maken. De duurzaamheids visie van Nienke sloot erg bij mijn visie op duurzaamheid, materialen en innovatie wat betreft de kledingindustrie aan.  De kimono hing op ooghoogte en het was voor mij gewoon een heel sterk voorbeeld van hoe verrot de kledingindustrie is en hoe mooi de alternatieven komen. En omdat ik zelf in een kledingwinkel werk, weet ik hoeveel werk er daar nog aan de winkel is. 

Opdracht van Abbemuseum

Formuleer de kenmerken van het klassieke kunstbegrip, dus van de kunsten voordat ze in de 18e eeuw veranderd werden in dé kunst, de moderne kunst of de Avant Garde, zoals de Van Abbe tekst die noemt. Gebruik daarvoor de informatie uit deze tekst, eventueel aangevuld met de werkcolleges die jullie tot nu toe gehad hebben.

  • God gericht, op de kerk of monarchie
  • Kunst werd gebruikt om bijvoorbeeld de bijbel weer te geven aan mensen omdat niet iedereen kon lezen. Dus werd het op deze manier uitgebeeld om toch het geloof over te kunnen dragen.
  • Niet gemaakt voor de kunstenaars, de kunst stond opzich zelf, het was een opdrachtgever die ergens om vroeg. Bijvoorbeeld iemand van Adel of iemand van de kerk.
  • Beeldbouwers, schilders of andere ambachten werden eerst gezien als ambacht, en later als kunst omdat er hier toen meer gedachtegang achter kwam te zitten. Bij een kleding of meubelmakerij was dit niet het geval.
  • Het ging eerst om de boodschap, niet om het gevoel, later mocht de kunstenaar zelf maken wat hij interessant vond.
  • Eerst was kunst dus echt voor de elite, terwijl het later na de franse revolutie meer openbaar werd door bijvoorbeeld het openen van het louvre museum in parijs waar iedereen heen kon. Onze opvatting van kunst is typisch westers. En hoeft geen kunst voor andere landen te zijn. Het begrip van kunst is westers en niet in andere delen van de wereld uitgevonden – romantisch autonoom
  • Er gebeuren allemaal dingen die veranderen. (Lodewijk probeert zijn kunstschatten te ordenen, er was een kunstmarkt die voor het gewone volk produceerde) en de franse revolutie , waarin de vorsten van paleis ineens zonder eigenaar kwamen te zitten en dat de schilderijen een nieuwe functie moesten krijgen. Waarom vinden we bepaalde schilderijen nu indrukwekkend terwijl ze vroeger om een ander doel gemaakt werden?

Presentatie Romantisch schilderij

De vrouwen van Souli – Ary Scheffer
1827-1828 | olieverf op doek | 262 x 360 | locatie: Louvre

Op het schilderij dat je hier ziet, zie je de vrouwen van Souili. Deze vrouwen waren een Grieks volk dat zeer onafhankelijk was tijdens de Turkse bezetting van het land. Maar desondanks kregen het Turkse volk meer macht over het kleine dorp Souli. Op dit schilderij zie je het laatste moment van deze groep Soulise vrouwen. Ze waren ingesloten want aan de linkerkant van het schilderij zie je het Turkse leger al aankomen die de vrouwen gevangen wilden nemen om ze als slaaf te laten dienen. Aan de andere kant, van waar de vrouwen zich bevinden zit een clif. In dit schilderij zie je hun laatste momenten voordat ze zelfmoord besluiten te nemen om aan dit slaven leven te ontsnappen. De vrouwen en hun kinderen sprongen van de clif af. Volgens de verhalen die rond gaan gebeurde dit dansend en zingend. Een hierop gebaseerde dans en zang wordt nog ieder jaar uitgevoerd ten ere van hun moed.

Op het schilderij zie je vrouwen huilen, een gebed doen of hun kinderen troosten. Er is dus een diversiteit aan emoties te zien.

De schilder, Ary Scheffer, was een nederlandse schilder uit de romantiek. Hij haalde veel inspiratie voor zijn werken uit de literatuur en de geschiedenis. Later kregen zijn werken naast een Romantische ook vaak een Christelijke boodschap 

Kenmerken Romantiek stroming 
Er ontstond een grote onvrede met de werkelijkheid na de Verlichting, zo ontstond er een afkeer van de (nog steeds ontwikkelende) industrie, techniek en grote steden. De mensen in de tijd van de Romantiek zochten plekken op die nog niet waren toegeëigend door andere mensen en die werden dan als ‘Natuur’ benoemd. Door deze focus op de natuur ontstond er haast een religieuze kant omdat er een bijzondere waardering ontstond voor wildernis. Ook waren de mens en natuur verbonden aan elkaar.  

Veel kunstenaars vluchtten met hun onderwerpen het verleden in of juist naar de toekomst, een fantasie. Dit ging bijvoorbeeld over de wilde natuur of over een romantisch verlangen naar een onmogelijke liefde. De vlucht uit de werkelijkheid werd soms erg letterlijk genomen en uitgebeeld als een verlangen naar de dood, een verlossing uit het lijden. Soms werd het erg radicaal, werd het een uittreden uit de maatschappij dat bijvoorbeeld leide tot zelfmoord. Dat wordt ook wel de zwarte romantiek genoemd. 

Wat een belangrijke verandering in de Romantiek was, was dat de kunstenaar niet langer opdrachten ging uitwerken van opdrachtgevers, maar zelf zijn ideeën ding uitwerken wat hij belangrijk vond. Hierdoor werd de kunst een expressie van het gevoel dat de kunstenaar had. Waar hiervoor tijdens het Neoclassicisme nog onpersoonlijk, helder werk werd gemaakt, brengt de Romantiek juist werken vanuit gevoel en idealen van een kunstenaar bij een. 

Dynamisch beeld 
Het is een dynamische beeld door middel van driekhoekscompositie en licht/donkercontrast. De strakke lijnen en vormen vervaagden, terwijl die juist nog bij de neoclassicisten erg aanwezig waren. Nu werden de emoties dus erg dynamisch en heftig uitgebeeld. Het gevoel werd aangesterkt. 

Licht/donker contrast 
De wens om het leven groter en romantischer te maken dan het was, uitte zich door het gebruik van felle kleuren, woeste toetsen, thema’s als liefde, dood en de wonderen van de natuur. Door het sterke gebruik van het licht donker contrast werden sommige haast theatrale voorstellingen extra versterkt in het gevoel. In dit schilderij wordt je daardoor extra naar het middenpunt getrokken en wordt het gevoel van de dame die bid versterkt en voel je de drama. 

Driehoekscompositie  
De compositie was ook belangrijk in diverse schilderijen tijdens de Romantiek. Door middel van de schuine lijnen in de compositie worden je ogen door heel het schilderij geleidt.  

Deprecated: Bestand Thema zonder sidebar.php is sinds versie 3.0.0 verouderd en er is geen alternatief beschikbaar. Graag een sidebar.php template aan je thema toevoegen. in /var/www/vhosts/szaar.nl/webspace/httpdocs/szaar.nl/wp-includes/functions.php on line 6031